Pazartesi, Mayıs 08, 2006

THY kavgası

Bakanın THY yönetimine 'rötar' tepkisinin ardında belediye günlerinin gölgesi de var.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın "Rötarlar THY'nin imajına zarar verdi. Kâr yapacağız derken yanlış yapıldı. THY'yi bakanlığa bağlarım" sözleri, o günleri bilenlere İstanbul Belediyesi'ndeki eski anlaşmazlığı hatırlattı.
BAKAN Yıldırım, THY Başkanı Karlıtekin ve Genel Müdür Gündoğdu, Erdoğan'ın belediye başkanlığı döneminde ulaşımdan sorumluydu. Karlıtekin'e bağlı çalışan Yıldırım, ikiliyle ulaşım projesinde anlaşamıyordu...

Ulaştırma Bakanı'nın THY öfkesi derin AB Ülkeleri Ulaştırma Bakanları toplantısına katılmak için Amsterdam'a giderken, uçağının rötar yapması nedeniyle bir saat beklemek zorunda kalan Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın THY yönetimine yaptığı ağır eleştiriler dün basında yer aldı. "THY yönetimi kar yapacağım derken yanlış yaptı. Hizmeti aksattı" diyen ve THY'yi bir yıl içinde özelleştirilemezse bakanlığa bağlamaktan söz eden Yıldırım'ın bu öfkesinin temellerinin eskiye dayandığı öğrenildi.
Kavganın 3 kahramanı Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, THY Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin ve THY Genel Müdürü Abdurrahman Gündoğdu, Başbakan Tayyip Erdoğan'ın belediye başkanlığı döneminde İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin üst düzey yöneticileri arasındaydı. O dönem, Yıldırım İDO Genel Müdürü, Karlıtekin İştirakler Başkanı, Gündoğdu ise Ulaşım A.Ş. Genel Müdürü olarak görev yapıyordu. Buna göre Yıldırım ve Gündoğdu, Candan Karlıtekin'e bağlı çalışıyorlardı. Ancak aralarında çekişme vardı. Gündoğdu,İETT, İDO ve Şehir Hatları İşletmeleri'nin Ulaşım A.Ş. bünyesinde toplanmasını savunuyordu. Aynı zamanda Ulaşım A.Ş.'nin murahhas azası olan Candan Karlıtekin de, Gündoğdu'yu destekliyordu. İDO Başkanı olan Binali Yıldırım ise bu fikre şiddetle karşı çıkıyordu.
KAVGA BİTMİŞ DEĞİL
Geçmişte yaşanan bu çatışmalar, şimdi ulaştırma konseptinde birlikte hareket etmeleri gereken bu isimlerin şimdiki görevlerinde de karşı karşıya gelmelerine neden oldu. Daha önce Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı olan THY, özelleştirme kapsamına alınarak Kamu Ortaklığı İdaresi'ne bağlandı. Ancak, 10 yılık süresi dolmasına karşılık bir türlü özelleştirilemedi.
Daha önce Başbakan Yardımcısı Abdüllatif Şener'e bağlı olan THY şimdi de Özelleştirme İdaresi kanalıyla Maliye Bakanı Kemal Unakıtan'a bağlı. Bu nedenle THY'nin, Ulaştırma Bakanı Yıldırım'ın önerilerini dikkate almadığı ileri sürülüyor. İddiaya göre Bakan Yıldırım, yönetim anlayışı konusunda şirketi fırsat buldukça eleştirip, uyarılarda bulunuyor. Ancak, THY Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin ve Genel Müdürü Abdullah Gündoğdu, Kemal Unakıtan'a yakınlıkları nedeniyle bu uyarıları kulak arkası ediyorlar.
RÖTAR BAHANESİ OLDU
Tüm bu yaşananlar arasında Bakan Yıldırım'ın AB Ülkeleri Ulaştırma Bakanları toplantısına katılmak için Amsterdam'a gitmek isterken THY uçağının rötar yapması kavgaya tüy dikti. Bunun üzerine bir saat gecikmeli olarak Amsterdam'a giden Bakan Yıldırım'ın burada yaptığı açıklama kavgayı iyice ısıttı. Vatandaşların THY seferlerine yönelik tepkilerine hak verdiğini belirten Yıldırım, "THY seferlerinde sık sık yaşanan rötarlar uçuş ekibi ile vatandaşı karşı karşıya getiriyor. Özelleştirme adına, kar yapacağız derken yanlış yaptılar. Vatandaş THY'nin ne kadar kar yaptığına değil, gördüğü hizmete bakar" dedi. Şu anda izlenen kar odaklı anlayışın, hizmetin aksamasına neden olduğunu belirten Yıldırım, "Tarife düzenlemesinde bazı riskler gerçekleşti. Riskli yerlere seferler konuldu, gereksiz uçuşlar yapılmaya başlandı. Yedeksiz uçuşlar da rötarları arttırdı. Yaşananlar THY'nin imajına yakışmadı. İmajınız bozulursa telafi edemezsiniz. THY bundan böyle operasyonlarını daha dikkatli yürütmek zorunda" şeklinde konuştu
'BAKANLIĞA BAĞLARIM'
THY'nin 10 yılı aşkın bir süredir özelleştirilememesinden de şikayet eden Yıldırım sözlerini şöyle sürdürdü: "Özelleştirme İdaresi, geçtiğimiz günlerde 12 aylık bir süre istedi, biz de verdik. Bu son uzatmadır; bu sürenin sonunda bir daha uzatma düşünmüyoruz. Ya özelleşmesi gerçekleşir ya da sektörel bütünlük açısından eski haline gelir. Tekrar Ulaştırma Bakanlığı'na bağlanırsa, Türk Telekom gibi bizim çatımız altında özelleştirilir. Çünkü, mevcut haliyle sistem yürümüyor." THY'ye sert çıkan Yıldırım'ın, şirketin kendilerine devredilmesi halinde halka arz yoluyla özellikle gurbetçi işadamları ile işçilere pazarlayarak özelleştirmeyi planladığı öğrenildi.
THY'ndan isimlerini açıklamak istemeyen yetkililer de, Yıldırım'ın kendilerini eleştirdiğini kabul ederek, şu açıklamayı yaptılar: "Biz de uçmak istiyoruz ama 13 RJ-100 uçağı bakıma alındı. İki Boeing uçağın da kira süresi doldu. Filomuzdaki uçak sayısı 65'ten 50'ye indi. Bunun sıkıntıları oldu. Son günlerde NATO Zirvesi nedeniyle bomba ihbarları da sıklaştı. Bu da rötarlara neden oldu. Bu hafta yedekli uçuşlara başlıyoruz. Gerekli yazı gelince 6 RJ-100 uçağımız uçuşa başlayacak. Yedi RJ-100 uçağının ise kira süresi doldu."
Salim YAVAŞOĞLU-- MERKEZ
SABAH 13/07/2004

Hiç yorum yok: