Salı, Mart 25, 2008

Havayolu Ittifaklari Yolcuya Ne Getirir, Ne Goturur

Turk Hava Yollari 1 Nisan 2008 tarihinden itibaren gecis suresini tamamlayarak Star Alliance uyesi oluyor.

Airline Alliance ya da havayolu ittifaki 2 ya da daha fazla havayolunun operasyonel anlamda isbirligine gitmesi demek. Dunyada irili ufakli bircok ittifak bulunsa da en buyukleri sirasi ile Star Alliance, Sky Team ve Oneworld, ve bu ittifaklar yapilan tum ucuslarin yuzde 60 dan fazlasini kapsiyor.

Bu ittifaklar yolculara bircok avantaj sagladigi gibi bunun yaninda dezavantajlari da beraberinde getirmekte.

Oncelikle bu tur ittifaklar havayollari icin buyuk maliyet tasaaruflari sagliyor. Birbirlerinin biletlerini satabilen havayollari daha az sayidaki satis ofisleri ile daha genis bir yelpazedeki ucus noktalarinin biletlerini satabiliyor. Bunun yaninda onemli maliyetlerden biri olan ucak bakimi icin ittifaklarin bakim tesisleri karsilikli kullanilabildigi icin ucaklarin degisik cografi mekanlarda daha kisa surede bakiminin yapilmasi saglanabiliyor. Yine yiyecek ve icecek hazirlama servisleri ve bilgisayar sistemlerinin ortak kullanilmasi da maliyet azaltan diger onemli avantajlardan biri. Bilet satis, bilet kontrol, yer hizmetleri, bagaj kontrol gibi bolumlerde calisan is gucunun ortak kullanimi da fiyat tasarrufuna baska bir ornek olarak verilebilir. Bunun yaninda havayolu ittifaklarinin birleserek yapacaklari yatirim ve toplu alimlar da pazarlik gucunu artiracagindan daha iyi fiyatla islem yapilmasi da olanak veriyor.

Butun bu dusuk isletim gideri avantajlari yolcu biletine dogrudan yansitildiginda yolcularin daha dusuk fiyatla bilet bulma sansi artacaktir. Ayrica yolcular, daha fazla ucus senecegi icinden kendilerine en uygun saatlerde kalkan ucaklarla seyahat etme gibi avantajlara da sahip olabilecekler.

Tek biletle daha fazla ucus noktasina ucabilme ya da transferler arasinda daha kisa sure bekleme gibi diger avantajlarin yanisira, yine yolcular tek bir havayoluna bagli kalmadan daha cabuk mil ya da puan toplayabilecekler.

Her ne kadar havayollari ittifaklari yolcular icin buyuk bir avantaj gibi gorunse de bazi dezavantajlari da beraberinde getirmekte.

Belli hatlardaki rekabet ortadan kalkacagi icin havayollarinin yukarida sayilan maliyet avantajlari bilet fiyatlarina yansitilmadigi durumlarla karsilasilabilmekte, birbirleri ile anlasan ve o hatta tekel durumuna gelen havayollarinin fiyat politikalari yuzunden bilet fiyatlarinda eeskiye gore artis bile soz konusu olabilmektedir. Ayrica birbirine yakin saatlerde ucan iki ayri havayolu firmasi zaman zaman ucus sayisini azaltarak bir digerinin ucus biletlerini satmakta ve yolcuya daha az sayida ucus secenegini ayni ucus icin cok farkli fiyatlarla sunabilmekteler.

Ayrica ucus paylasimi sisteminde her havayolu kendi ucus numarasi ile bilet satabileceginden bir havayolundan alinan biletle farkli bir havayolu ile ucmak cogu zaman yolcularin kafasinin karistirmakta, check-in islemleri icin ucusu gerceklestirecek havayolu yerine biletin satildigi havayolu firmasinin kontrol masalarina giden az sayida da olsa bazi yolcular hem karisiklik yaratmakta hem de zaman kaybetmekteler.

Ucus paylasimi yapan havayollarinin diger bir problemi de yolcu beraberinde ucretsiz tasinabilecek bagaj sayisi, agirligi ve boyutlari ile ilgili. Farkli havayollarinin farkli bagaj politikalari nedeni ile check-in sirasinda surprizlerle karsilasmaya hazir olun.

Yine bagaj kaybi durumunda da benzer bir belirsizlik yasanmakta, yolcular ucusu gerceklestiren havayolu yerine bileti satin aldiklari havayoluna basvurarak kayip bagaj islemi yapmak istedikleri zaman sonuca ulasmak daha da uzun sure almaktadir.

Aktarmali ucuslarda ise iki farkli havayolu ile uculdugu ve bagaj kaybi ya da hasari ile karsilasildiginda ise durum icinden daha da cikilmaz bir hale gelmekte, normalde bagajinizla ilgilenen son havayoluna basvurulmasi gerekirken, her iki havacilik firmasinin topu bir digerine atarak sorumluluktan kurtulmaya calistigi durumlarla da karsilasilmaktadir.

Topladiginiz puanlarla her iki havayolunda bilet alabilmenize ragmen, eger biletinizi bir ust seviyeye yukseltmek isterseniz problemler cikabilmekte, giderek daha cok havayolu upgradeler icin biletin kendi havayollarindan alinmasini sart kosmaktalar.

Yine yolcular business ya da daha ust sinif bileti aldiklarinda yaralanabildikleri ozel salonlardan eger biletleri farkli bir havayolundan satin almissa ve ucus paylasimi ile uculuyorsa cogunlukla bu salonlardan yararlanamamaktalar. Bu ozel bekleme salonlardan yararlanabilmeniz icin, yine bir cok havayolu biletinizin kendilerinden alinmasini sart kosmakta.

Peki ucus paylasimi ile uctugunuzda herhangi bir sorunla karsilasirsaniz ne yapmalisiniz:
• Biletinizde gidis-donus tarihi, rezervasyon degisikligi ya da iptal gibi herhangi ucus oncesi bir islem yapilmasini isterseniz seyahat acentaniz ya da biletinizi aldiginiz firma ile gorusmelisiniz.
• Havaalaninda ucusu gerceklestirecek havayolunun kontrol masasinda check-in islemini gerceklestirip bagajlarinizi yine bu firmaya teslim etmeniz gerekiyor.
• Ucusunuz iptali ya da ertelenmesi durumunda ucusu gerceklestireceginiz firma size yardimci olmak zorunda.
• Bagaj kayip ya da hasar durumunda bileti satan havayolu degil, ucusu gerceklestiren ve bagajlarinizla en son islem yapan havayoluna basvurmaniz gerekmekte.
• Puanlariniz kullanarak biletinizin sinifini yukseltmek isterseniz, bileti satin almadan once sormanizda fayda var.

Hiç yorum yok: