Pazar, Mayıs 20, 2007

Kanada'da Toronto için görüşmeler devam ediyor

Ugur Cebeci
Hurriyet 20 Mayis 2007
THY uzun menzilli uçağını arıyor

Star Alliance'la ön üyelik anlaşması yapan Türk Hava Yolları (THY), uzun menzilli filosunu yenilemek üzere çalışmalarına başladı.

Önümüzdeki eylül ayında tamamlanacak çalışmayla THY'nin filosuna 2014-2015'ten itibaren katılacak uzun menzilli filo şekillenecek. THY'nin mevcut A340'ları, ilerleyen dönemde de A330'ların yerini alacak uçak adayları arasında Boeing 787 ve 777 ile Airbus A350 XBW bulunuyor. THY en az 20 uçak siparişinin yanı sıra, önümüzdeki 15 yıllık dönem için 10 adet de opsiyon yani kesin siparişe çevrilebilir uçak alımı yapmayı planlıyor.

İşte Airbus A330'la İstanbul-Londra uçuşu sırasında 38 bin feet'te sohbet ettiğimiz Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin'in ağzından Türk Hava Yolları...

Uğur Cebeci: THY, son yıllarda ciddi büyüdü, bir tehlikeyle karşı karşıya mısınız?

Candan Karlıtekin: Türkiye'nin yeni şeylere uyum sağlamaya ve bunun ötesine geçme kabiliyeti o kadar yüksek ki, büyümemiz başta çok agresif görülse de şu anda yetersiz bile gözüküyor. Önümüzdeki en önemli konu, uzun menzilde filoyu hem yenilemek hem de ilave kapasite yaratmak.

UC: THY bir alt marka oluşturacak mı, küçük uçaklarla şehirler arasında uçuş yapacak mı, böyle bir çalışma var mı?

CK: Amacımız, noktadan noktaya uçmak yani insanları gideceği yere doğrudan götürmek. Ancak buna ne uçak, ne para, ne de kaynak yeter. O yüzden topla dağıt sistemini uyguluyoruz. Ama SunExpress ile İzmir'den bu işi yaptık. Ankara son derece modern bir havalimanı. Yönetim kurulunun onayını alırsak Ankara'dan düşük maliyetli bir konseptle farklı noktalara uçmak istiyoruz.

Bunun dışındaki illerde, örneğin Niğde'den Antalya'ya veya Adana'ya uçmak için henüz piyasanın oluşmadığı kanaatindeyiz. Buralara yüksek kapasiteli uçak koyamıyorsunuz. Küçük uçaklarda ise koltuk başına maliyetler yüksek. Ekonomik olarak da fazla geliri ve kapasitesi de yok. Ancak bir gelişme durumunda bu fırsatı da kaçırmak istemeyiz.

UC: İkram düzenini değiştirdiniz. Viyana merkezli Do&Co ile ortaklık yaptınız. Ancak görüyorum ki gecikiyorsunuz. Ben mi panik yapıyorum?

YENİ İKRAM

CK: Yeni ikramı İstanbul-Ankara, İstanbul-New York, İstanbul-Viyana hatlarında denemeye başladık. Daha önceden ikramda tabak, çanakları değiştirmiştik. Ancak şu anki ikram konseptimize bunlar uymuyor. Yeni tabaklarımızın gelmesiyle mayıs sonundan itibaren ikram konseptini diğer hatlarda da yaygınlaştırmaya başlayacağız.

UC: Tabak çanak benim iştahımı kabartıyor. Ben yıllardır görüyorum, genel müdürlüğün yanında bir dükkan olsa, biz sizin tabağınızı, çanağınızı, şapkanızı alsak. Böyle bir konseptle ilgili çalışmanız var mı?

CK: Evet var. Bizim kabinde sunduğumuz ürünleri, THY'nin logosunu, ambiyansını taşıyan ürünler belli başlı mağazalarda olacak.

UC: Şu an bir A330 uçağında uçuyoruz. Koltuk konsepti, renklere çok hayranım. Koltuklar Sogerma şirketinin imalatı. Ama ben koltuk parçalarına takmış durumdayım. Biraz gerizekalı gibi davranıyorlar. Basıyorsunuz saniyeler sonra tepki veriyor. Çok da rahat gelmiyor. Acaba uzun menzilli hatlara koyarken imalatçıyla bu tasarımı yeniden gözden geçirebilecek misiniz?

CK: Aslında Sogerma'nın tasarımını ilk defa biz kullanıyoruz. Bazı sıkıntılar oluyor. Bir müddet sonra aksaklıklar ortaya çıkıyor ancak bunlar gideriliyor. İlk günlerde karşılaştığımız sorunların sayısı şu an minimum düzeyde.

UC: Gökyüzüne çıktığınız zaman aşağıdaki yaşantınızı kaybetmekle ilgili bir sorun yok. Uçaklarda internet sistemleri, uydu telefonları var. Uzun menzilli uçaklar için bu tip yatırımlar düşünüyor musunuz?

CK: Kısa uçuşlarda zaten bu çok gerekli bir durum değil. Uzun uçuşlarda şu anda kabinlerini tamamen yenilediğimiz A340 uçaklarında bu sistemler tatbik ediliyor. Bu uçaklarda da dediğiniz bağlantılar olacak.
...
DAHA FAZLA UÇUŞ
UC: THY, yeni hatlar açarak büyümeye devam edecek mi?
CK: Geçen yıl 23 yeni hat açtık. Birkaç tane daha açacağız. Mesela Halep. Ay sonunda Batum başlıyor. 17 Eylül'de Johannesburg, Cape Town hatları açılacak. İleriye dönük olarak Kanada'da Toronto için görüşmeler devam ediyor. Onun dışında yeni açtığımız yerlerde daha fazla sefer yapmak, yatırımlarımızın meyvelerini toplamak istiyoruz.

İş çığırından çıktı
Havayolu şirketleri, farklı pazarlama ve satış uygulamalarıyla pazar paylarını artırmaya çalışıyor. Air Canada, Amerikan yolcuları için kombine uçak bileti satmaya başladı. Yer garantisi sunan biletlerin ilk uygulaması Dallas'tan Kanada yönünde tüm uçuşlar için başlatıldı. Yıllık 20 gidiş-dönüş bilet karşılığında ekonomi sınıfı vergiler dahil Air Canada 6 bin 526 dolar alıyor. Ekonomide yer kalmazsa yolculara business uçuş imkanı sunuluyor.

KLM ise Singapur, Manila gibi Uzakdoğu seferlerinde ekonomi sınıfında daha geniş koltuk aralığına sahip acil çıkış kapısı yanına oturmak isteyen yolcularından 50 Euro ücret talep ediyor. Uygulamanın tutması durumunda Avrupa içi uçuşlarda da bu kuralın hayata geçirilmesi planlanıyor.

Amerikan Havayolları ise kadın yolcular için yeni bir internet sitesi hizmeti veriyor. Özel promosyonlar sunan havayoluyla ilgili daha fazla bilgi aa.com/woman internet adresinden alınabilir.

Yazinin tamamina asagidaki linkten ulasabilirzsiniz.
http://hurarsiv.hurriyet.com.tr/goster/haber.aspx?id=6541973&yazarid=41

Hiç yorum yok: